راه اندازی کافی شاپ در مشهد

امروز تغییرات بسیاری در سبک زندگی مردم ایجاد شده است. تفریحات و گرایش‌های جوان‌های امروزی سبب شده که محیط‌هایی مانند کافه‌ها بیش از سالیان قبل شلوغ باشند و همواره با استقبال زیادی مواجه شوند. با گسترش چنین فرهنگی در ایران، راه اندازی کافی شاپ رونق زیادی گرفته است و بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای راه اندازی کافی شاپ در شهر خود هستند.

 شاید این شغل در نگاه اول بسیار جذاب و ساده به نظر برسد؛ اما مانند بسیاری از شغل‌های دیگر پیچیدگی‌هایی دارد که کم پیش می‌آید کسی با اطلاعات و دانش کم بتواند در این مسیر موفق شود. بسیاری از افراد با این عقیده که در مسیر راه اندازی کافی شاپ بسیاری از نکات را می‌آموزند، شروع به کار کرده و بعدها به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند و آن‌ها در کار عقب انداخته است، دچار پشیمانی و ناراحتی می‌شوند.

مشهد که یکی از شهرهای مهم ایران و دومین شهر پرجمعیت ایران بعد از تهران است، پتانسیل زیادی برای راه‌اندازی چنین کاری دارد. ما در این مقاله قصد داریم با ارائه تجربه بهترین متخصصان این حوزه، به صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ در مشهد، هزینه های راه اندازی کافی شاپ، تجهیزات لازم برای راه اندازی کافی شاپ و… بپردازیم.

فرق کافه و کافی شاپ چیست؟

کافی شاپ مکانی شبیه به کافه و رستوران است که در آن انواع نوشیدنی و غذاهای سرد و گرم سرو می‌شود. در دهه‌های اخیر با تغییر سبک زندگی مردم ایران، کافی شاپ‌ها رونق چشم‌گیری پیدا کردند. از زمان فراگیر شدن قهوه در ایران، کافی شاپ‌ها محلی برای سرو انواع قهوه و دورهمی‌های دوستانه، شعرخوانی و کتاب‌خوانی بودند، به همین سبب از همان ابتدا دکوراسیون و فضای کافی‌شاپ‌ها به صورت گفت‌وگو محور چیده شد.

کافه و کافی شاپ شاید از بسیاری حالات شبیه هم باشند و هردو ایده خود را از دور هم جمع شدن دو یا چند نفر گرفته باشند؛ اما تفاوت آن‌ها در منوی غذاست که کافی‌شاپ چیزی بین رستوران و کافه است که علاوه‌بر قهوه انواع نوشیدنی و غذاهای سرد و گرم در آن سرو می‌شود.

انواع کافی شاپ‌ها کدام است؟

کافی شاپ ها انواع مختلفی دارند. اگر قصد راه اندازی کافی شاپ را دارید، لازم است همان ابتدای کار، هدف خود را مشخص کنید و بدانید که دقیقا چه نوع کافی شاپی را مدنظر خود دارید.

کافی‌شاپ‌های دانشجویی

کافی‌شاپ‌های دانشجویی از جمله کافه‌هایی هستند که به طور معمول در دانشگاه‌‌ها و مراکز فرهنگی یا اطراف آن که قشر جوان در آن حضور دارند، راه‌اندازی می‌شوند. در چیدمان و دکوراسیون این کافی‌شاپ‌ها توجه ویژه‌ای به عکس‌های نویسندگان و کارگردانان مطرح می‌شود. این نوع کافی‌شاپ‌ها هزینه راه‌اندازی پایین‌تری نسبت به سایر کافی‌شاپ‌ها دارند؛ اما بازدهی‌شان بسیار عالی است.

کافی‌شاپ‌های خاص

منظور از کافی‌شاپ‌های خاص داشتن ایده‌ و اندیشه‌ای متفاوت است که سبب شده این کافی‌شاپ‌ها دکورهایی مختص به خود را داشته باشند و از اصول و قواعد یک کافه استاندارد فاصله بگیرند و با توجه به تمایز ویژه خود جذب مشتری‌های هدف بیشتری داشته باشند.

کافی‌شاپ‌های سیار

یکی از خلاقانه‌ترین ایده‌ها که در حال حاضر طرفداران بسیاری زیادی دارد، راه اندازی کافی شاپ‌ های سیار است. از مزایای این کافی شاپ‌ها عدم نیاز به دریافت مجوز است و راه‌اندازی تقریبا ساده‌تری دارد و هزینه‌های آن معمولا نسبت به سایر روش‌ها، کمتر است.

کافی‌شاپ‌های لوکس

این نوع کافی‌شاپ‌ها معمولا فضاهای نسبتا جدیدی دارند که افراد مشهور در آن حضور پیدا می‌کنند. در این کافه‌ها نحوه چیدمان و سرویس‌دهی بسیار شیک و لاکچری بوده و تفاوت‌های زیادی با سایر کافه‌ها دارد. قیمت سرویس‌دهی این کافی‌شاپ‌ها طبیعتا بالاتر و هزینه راه‌اندازی بیشتری دارند.‌ندازی   

در کجا کافی شاپ بزنیم؟

قبل از هرچیزی باید محل و مکان مناسب برای راه اندازی کافی شاپ را تعیین کرد. بسیاری از افراد سعی می‌کنند که در نزدیکی محل سکونت خود چنین کاری را شروع کنند تا هم محل کار به منزل نزدیک باشد و هم محتمل بسیاری از هزینه‌ها نشوند؛ اما بهتر است که از قسمت‌های مختلف شهر بازدید کرد و با تحقیق و بررسی، اطلاعات مناسبی در مورد مناطق اطراف خود به دست آورید.

 یکی از سنجش‌های مهم در انتخاب محل راه اندازی کافی شاپ، میزان سنجش رقابت فعلی در این زمینه است. ابتدا بهتر است در منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید در خصوص رقبا و چگونگی فعالیت‌هایشان تحقیق کنید. توجه به کسانی که قبل از شما در مشهد کافی شاپ راه اندازی کرده‌اند و تا چه حدود در مشهد مشهور هستند، می‌تواند راهنمای بسیار قابل اعتماد برای شما باشد.

یکی دیگر از سنجش‌های مهم، میزان ظرفیت پذیرش کافی‌شاپ در آن منطقه است. مناطقی مانند اطراف دانشگاه‌ها، موقعیت‌های تفریحی و جایی که گردشگران زیادی به آن جا می‎‌آیند، موقعیت‌های سیاسی و مذهبی و… پتانسیل زیادی برای راه‌اندازی کافی شاپ دارند.

انتخاب طرح کسب‌وکار و مدل درآمدی کافی‌شاپ

برای راه‌ اندازی کافی شاپ به سه مدل درآمدی و سه نوع کسب‌وکار می‌توان فکر کرد که انتخاب آن علاوه‌بر سلیقه افراد به عواملی مانند میزان سرمایه برای شروع کار و… بستگی دارد.

  • مدل فرانچایز

در این مدل به ازای پرداخت حق فرانچایز در مکانی که توسط ارائه‌دهنده فرانچایز تعیین می‌شود، حق استفاده از نام آن برند و فعالیت تحت لیسانس آن برند را خواهید داشت. به عنوان مثال کافه ویونا که در اغلب شهرها هست این امکان را دارد با آن وارد همکاری شد و کافی‌شاپ خود را تحت برند آن راه‌اندازی کنید.

  • خرید یک کافی شاپ واگذاری شده

این شیوه روش دیگری برای اندازه کافی شاپ است که با این وجود پیدا کردن کافه‌ای سودآور بسیار دشوار است و کمتر کسی را می‌توان یافت که کافه سودآور خود را بخواهد به فرد دیگری واگذار کند.

  • راه اندازی کافی شاپ از صفر

راه اندازی کافی شاپ از صفر با اینکه نیازمند تلاش بسیاری است؛ اما بیشترین انعطاف‌پذیری و بهترین پتانسیل را برای به حداکثر رساندن سود دارد.

هزینه های راه اندازی کافی شاپ چقدر است؟

هزینه راه اندازی کافی شاپ به دو دسته هزینه‌ها ضروری و هزینه‌های غیرضروری تقسیم می‌شود که از جمله هزینه‌های ضروری می‌توان به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای شروع کار اشاره کرد. ابتدا باید تمامی هزینه‌هایی که برای شروع کار نیازمند آن هستید را محاسبه کنید و با حداقل‌ها کار خود را شروع کنید.

در روند کار با جذب مشتری می‌توانید بخشی از درآمد برای توسعه کافی شاپ صرف کنید. یکی از روش‌های متداول برای شروع هرکاری استفاده از وام‌های بانکی است که در عین حال تضمین‌هایی که به بانک داده می‌شود، معضل اساسی است. معمولا یک پنجم از افراد بعد از باز کردن رستوران، در سال اول پشیمان شده و شکست می‌خورند که همین موضوع ریسک وام‌های بانکی را بیشتر کرده است.

پس‌اندازها، طلاهای زینتی، سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلا انجام داده‌اید می‌‌تواند برای شروع کار به شما کمک کند؛ اما این موضوع را در نظر بگیرید که اگر کارتان به موفقیت نرسید، در زندگی و مخارج روزانه به مشکل نخورید. بخشی از هزینه‌های شروع کار مربوط به هزینه‌های مجوز بهداشت و مجوز اتحادیه صرف می‌شود که باید برای آن هم مبلغی را در نظر بگیرید. بخشی دیگر از هزینه‌ها صرف اجاره یا خرید مکان مناسب، خرید تجهیزات کافی‌شاپ، تهیه مواد منوی کافی‌شاپ، دکوراسیون و چیدمان، هزینه‌های آب، برق و گاز، حقوق کارکنان و تبلیغات و بازاریابی.

مجوزهای لازم برای راه اندازی کافی شاپ

جهت راه اندازی کافی شاپ به دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط دارید. مجوزهایی که قبل از شروع کار با مراجعه به نهادهایی مانند اداره بهداشت برای دریافت کارت بهداشت، گواهینامه آموزش بهداشت اصناف، اتحادیه صنفی برای دریافت پروانه کسب و… نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

  • پروانه کسب: پروانه کسب یکی از مجوزهایی است که به طور معمول برای راه‌اندازی بیشتر کسب‌وکارها صادر می‌شود و برای دریافت آن می‌بایست به اتحادیه صنفی کسب‌وکار مورد نظر مراجعه کرد. دریافت پروانه کسب چهار مرحله دارد.
    • مرحله اول:
      درخواست کتبی و ثبت آن، بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش و بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب
    • مرحله دوم:
      پس از اینکه درخواست اولیه بررسی شد، باید ادعایتان درمورد مالکیت محل را اثبات کنید و سند مالکیت، اجاره‌نامه، مبایعه‌نامه و یا دیگر قراردادهای رسمی که نشان‌دهنده این است که ملک در اختیار شماست را ارائه کنید. همچنین سوابق کاری آن محل را گزارش دهید.
    • مرحله سوم:
      برای اینکه تشخیص داده شود شما فرد مناسبی برای دریافت پروانه هستید، باید مدارک دیگری ارائه دهید. گواهی پایان خدمت، کارت یا گواهی معافی یا گواهی اشتغال به تحصیل، کپی شناسنامه، کارت ملی، عکس پرسنلی و واریز حق عضویت اتحادیه صنف از جمله مدارکی است که باید ارائه کنید. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم سوء پیشینه و موافقت اداره امکان و گواهی گذراندن 10 ساعت دوره آموزشی و مهم‌ترین از همه گواهی مرکز بهداشت و ارائه کارت معاینه پزشکی فردی از دیگر گواهی‌هایی است که باید استعلام و ارائه شوند.
    • مرحله چهارم:
      بررسی همه مدارک و موارد سه مرحله قبل توسط اتحادیه و در صورت تایید توسط اتحادیه، می‌توانید پروانه کسب خود را دریافت کنید.
  • کارت بهداشت: کارت بهداشت یکی از مجوزهایی است که برای راه‌اندازی کسب و کارهایی که با سلامت جامعه ارتباط دارند، ضروری است. داشتن مجوز باید برای تمامی افرادی که در کافی شاپ مشغول به کار هستند، الزامی است.
  • گواهینامه آموزش بهداشت اصناف: یکی از مجوزهای مهم جهت راه اندازی کافی شاپ، گواهینامه آموزش بهداشت اصناف از مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت است. این مجوز برای تمامی افرادی است که در کافی شاپ کار می‌کنند و استخدام شده‌اند الزامی است.

برای کافی شاپ چگونه مشتری جذب کنیم؟

این حقیقت را باید پذیرفت که محال است بتوانید همه افراد را راضی کنید. باید بدانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و وقت خود را برای خوشالی و راضی کردن آن‌ها بگذارید. امروزه شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، تلگرام و… فضاهای مناسبی برای تبلیغات هستند.

شما می‌توانید با تشویق افراد در این فضاها با ترفندهایی مثل تخفیف، نوشیدنی رایگان، برنده شدن در قرعه‌کشی و… برای رستوران خود تبلیغ کنید. برگزاری مراسم افتتاحیه با اینکه کاری پرهزینه است؛ اما می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. استفاده از نورهای مناسب و تابلوهای خوب تاثیر فراوانی در جذب مشتری دارد.

طراحی منوی کافی شاپ چگونه است؟

یک منوی خاص و منحصر به فرد می‌تواند بازگشت مجدد مشتریان را تضمین کند و سبب تمایز شما نسبت به دیگر کافی‌شاپ‌ها شود. انتخاب و تعیین آیتم‌های خوراکی منو مهم‌ترین قدم برای مطرح شدن برند کافی‌شاپ شماست و به جذب مشتری‌تان کمک می‌کند. برای طراحی یک منوی بی‌نظیر از کافی‌شاپ‌های مختلف در سطح شهر بازدید کنید و هرکدام را به خوبی بررسی کنید.

علاوه‌بر بررسی منوی کافی‌شاپ منطقه و شهر خود، منوی کافی‌شاپ‌های سایر کشورها هم بررسی کنید تا به ایده‌های تازه دست یابید. برخی از نکات اساسی در مورد منو، ساده نگه داشتن منو (پرهیز از گزینه‌های زیاد)، پایبند بودن به نام تجاری، دانستن اینکه رقبا چه چیزی ارائه می‌دهند، و بازخورد گرفتن قبل از نهایی شدن است. به طور کلی از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی که تقریبا در تمام کافی‌شاپ‌های شهر پیدا می‌کنید، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Coffee: قهوه و روش دم کردن آن
  • Espresso: با آب (Americano / Tonic) یا با شیر (Macchiato / Cortado / Cappuccino /latte / Mocha)
  • غیر قهوه: Hot Chocolate، چای، انواع نوشابه، آب‌میوه، Cascara، Matcha، انواع شیک‌ها و انواع دم‌نوش
  • انواع اسموتی
  • انواع کافه گلاسه
  • انواع کوکتل
  • انواع شیک‌ها

مشکلات راه اندازی کافی شاپ چیست؟

هنگام راه اندازی کافی شاپ مشکلات زیادی مثل دریافت مجوز، تامین نیروی انسانی و… وجود دارد که دغدغه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار است. از جهتی دیگر این مشکلات برای کسب‌وکارهایی که با سلامت افراد در ارتباط است به مراتب همراه است. مشکلاتی مانند:

  • تامین نیروی کار تخصصی
  • نیاز به دریافت مجوزهای بهداشتی و مدرک‌های تخصصی و پورسه طولانی آن
  • نیاز به تجهیرات و دستگاه‌های خاص
  • نیاز به سرمایه اولیه نسبتا بالا
  • نیاز به مکان مناسب جهت راه‌اندازی کافی شاپ

راه‌اندازی کافی شاپ چه مزایا و فوایدی دارد؟

  • سرو انواع غذاها و نوشیدنی‌های گرم و سرد
  • درآمد بالا و سودهی مناسب
  • کسب‌وکار محبوب میان جوانان
  • هزینه سرویس‌دهی در این شغل نقد است و نسیه‌ای وجود ندارد.
  • برای رهایی از مشکلات مربوط به دریافت مجوز، می‌توان کافی‌شاپ سیار راه‌اندازی کرد.

قیمت تجهیزات کافی شاپ چقدر است؟

اگر کافی‌‌شاپی را از کسی خریداری کنید، دیگر به خرید تجهیزات نیازی ندارید. در غیر این صورت، مجبور خواهید بود که تمام تجهیزات ضروری را خریداری کنید و احتمالاً هزینه نصب آن را نیز پرداخت کنید. قیمت دستگاه‌‌ اسپرسو ساز صنعتی از 50 تا 200 میلیون تومان، دستگاه‌های قهوه‌ساز از 10 تا 50 میلیون تومان و آسیاب قهوه صنعتی از 8 تا 50 میلیون تومان است. هزینه‌های شما به منوی شما بستگی دارد و با توجه انواع غذاهایی که در منوی شما موجود است باید به خرید تجهیزات ساخت آن‌ها، اقدام کنید.

قهوه‌ساز فیلتردار

یک قهوه‌ساز استاندارد قسمت عمده‌ای از کار فروش شما را انجام می‌دهد. قهوه‌ساز شما باید از دوام کافی برای تولید مقدار زیادی قهوه در روز برخوردار باشد، آنقدر سریع باشد که بتواند در شلوغ‌ترین زمان‌های روز (معمولاً صبح‌ها) تقاضا را برآورده کند و به اندازه کافی بزرگ باشد تا قهوه‌ی زیادی بسازد.

دستگاه اسپرسوساز

بسیاری از نوشیدنی‌های قهوه معمولا حاوی اسپرسو هستند، بنابراین شما به یک دستگاه اسپرسو عالی نیاز خواهید داشت. قیمت این دستگاه‌ها از 25 میلیون تومان تا چهل میلیون تومان متغیر است.

آسیاب قهوه صنعتی

از آن‌ جایی که اکثر کافی‌‌شاپ‌ها برای سرو قهوه تازه از دانه‌های قهوه استفاده می‌کنند، لازم است آسیاب قهوه صنعتی را به لیست تجهیزات کافی ‌شاپ خود اضافه کنید.

دستگاه فیلتر آب

برای افزایش طول عمر دستگاه اسپرسو و بهبود طعم قهوه (که حتی تا 98درصد تاثیر دارد) لازم است یک سیستم فیلتراسیون خوب آب به لیست خود اضافه کنید). فراموش نکنید اگر مقدار مواد معدنی آب شما بسیار زیاد باشد، می‌تواند تجهیزات شما را خراب کند

مخلوط‌کن‌های صنعتی

بهتر است تجهیزاتی خریداری کنید که وقتی فروشگاه شما روزانه صدها نوشیدنی منجمد درست می‌کند، خراب نمی‌شوند.

سیستم فروشگاهی

سیستم فروشگاهی کافی‌‌شاپ به شما کمک می‌کند تا موجودی خود را پیگیری کنید. از سود کسب‌وکارتان گزارش بگیرید، هزینه‌های هر قسمت را محاسبه کرده و کارمندان را مدیریت کنید.

توستر صنعتی

در اکثر کافی‌شاپ‌ها ساندویچ صبحانه یا حداقل نان و شیرینی سرو می‌شود، این بدان معناست که شما به یک توستر ریلی نیاز دارید.

یخچال و فریزر صنعتی

وقتی کافی‌‌شاپ خود را باز می‌کنید، به روشی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی و لبنیات خود احتیاج دارید. ویترین‌های یخچال‌دار و یخچال پیشخوان از موارد ضروری هستند.

سیستم امنیتی

هر کسب وکاری برای جلوگیری از جرم و ایمنی کارمندان و مشتریان به یک سیستم امنیتی نیاز دارد. این امر ممکن است شامل تجهیزات امنیتی مانند دوربین ها و دزدگیرها باشد. برای داشتن امنیت بیشتر، بر روی ابزارهای مدیریت کارمندان سرمایه‌گذاری کنید تا از برداشتن پول نقد از کارمندان جلوگیری کنید.

سخن آخر

راه‌اندازی کافی شاپ مانند سایر کسب‌وکارها پیچیدگی و سختی خود را دارد؛ اما به دلیل محبوبیت فراوان بین جوانان سود بسیاری خوبی دارد و اگر کافی‌شاپ‌تان در شهر مشهور شود، مشتریان بسیاری به شما مراجعه می‌کنند. با انجام مراحل و روش‌هایی که در این مقاله گفته شد می‌توانید کافه‌ای فوق‌العاده در شهر مشهد راه‌اندازی کنید.

در صورت نیاز جهت تامین و خرید تجهیزات کافی شاپ در مشهد، کافیست روی لینک مربوطه کلیک کرده و با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تجهیز و راه‌اندازی کافی‌شاپ به مشاوره نیاز دارید؟

فهرست مطالب